SYTUACJA
Jakiś czas temu zachwyciliśmy się LEAN MANAGEMENT, ruszyliśmy z „dobrą nowiną” do klientów i …odbiliśmy się od ściany (a nawet od kilku ścian). Słyszeliśmy przy tym najczęściej:
Już mieliśmy… To nie działa…
To tylko dla bogatych firm… My mamy specyficzną sytuację…
Po krótkiej rozmowie najczęściej okazywało się, że w wielu organizacjach przygoda z Lean Management zaczęła się od 5S („mieliśmy na tym zarobić, a musimy utrzymać kosztowny porządek!”) lub od przeprowadzenia „próby” na jednym z tych procesów, który jest na tyle nieważny, że ewentualne turbulencje nikomu nie zaszkodzą. Co najwyżej dyrektor produkcji i kilka innych osób powie „a nie mówiłem! Co oni wiedzą o produkcji…”.
Od tamtej pory mieliśmy okazję zwiedzić już całkiem dużą liczbę firm i zrobić sporo projektów – zarówno prostych wdrożeń, jak i takich, które zmieniały całą kulturę organizacji. Udało nam się też „po drodze” zarazić LEANEM kilka osób na tyle skutecznie, że same stały się championami.
Zgadzamy się przy tym w 100% z ludźmi, którzy mówią: każda branża ma swoją specyfikę. Druga strona tego samego medalu jest jednak taka, że w każdej branży, w jakiej do tej pracowaliśmy, jak na dłoni było widać, jak wraz z rozwojem organizacji, to co najważniejsze, obrastało „tłuszczykiem”.
I LEAN doskonale „tłuszczyk” ten eliminuje, zgodnie z przepiękną poetyką Exupery’ego:
doskonałość osiąga się nie wtedy, kiedy nie można już niczego dodać, ale wtedy, kiedy nie można już niczego odjąć.
Pracowaliśmy dla firm z branży spożywczej, usługowej, produkcyjnej, dostarczających swoje produkty dla wymagającego rynku automotive, kopalni, producenta sprzętu do rehabilitacji i wielu innych.
Dziś możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć:
JEŚLI PO AUDYCIE NIE WIDZIMY POTENCJAŁU WZROSTU RZĘDU 30% +, NAJCZĘŚCIEJ NIE REALIZUJEMY PROJEKTU.
W WIĘKSZOŚCI PRZYPADKÓW OKAZUJE SIĘ JEDNAK,
ŻE PRZESTRZEŃ DO POPRAWY NIE TYLKO ISTNIEJE,
ALE JEST NAWET ZNACZNIE WIĘKSZA…
TIME TO LEAN!
Lean Management & Lean Leadership
Proponujemy działania, których klucz leży w metodzie: learning by doing!
To co nas wyróżnia, to praca z ludźmi on-the-job (w GEMBA) i koncentracja na eliminacji przyczyn źródłowych problemów.
EFEKTY
Pracownicy, z którymi realizujemy projekty „Time to Lean”, uczą się w praktyce jak wykorzystać LEAN Management w swoim codziennym środowisku (między innymi uczą się pracy metodą DMAIC: Define, Measure, Analyse, Improve and Control)
Dzięki temu uzyskujemy:
Zwiększone zaangażowanie zespołu, który bardzo szybko dostrzega efekty swoich działań.
Wyższą produktywność
Wzrost satysfakcji klienta i pracowników
Wzrost czasu pracy tworzącej wartość dodaną
Zmniejszone koszty wytwarzania usługi i/lub produktu